"Man spiser da kaniner" og de smager skønt, men her hos os spiser vi også andet "hjemmegjort" - frisk grønt fra have og natur - alt fra brændenæller til rødbeder. Der er da intet som en hjemmeavlet kylling lagt på Weberen. Men min farmor sætter også spor i vores madlavning... i de gamle sønderjyske retter og ja, vi spiser det faktisk en gang imellem

HUSK Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis du har en kommentar eller en god ide til opskrifterne

17. juli 2011

Hirtshals-kringle

En kringle fra Hirtshals, som slog benene væk under kage-connaisseuren Søren Ryge.
Se mere her  -  dog har jeg erstattet margarinen med smør og reduceret mængden  :-)

2 dl lunkent vand
200 g smør
1 pakke gær
3 spsk sukker
3 æg
Sættes til 'forhævning' i 20 min.- uden at æltes sammen

500 g mel æltes i - dejen skal være meget klistret
Hævning igen i ½ time

Remonce af
200 g smør
225 g sukker
½ tsk Kardemomme eller 1tsk kanel
Rosiner efter behag

Dejen rulles ud til ca. 40x60 cm ( der skal rigelig mel på bordet) og deles i 4 stænger - fyldet fordeles på midten af stængerne, "siderne" foldes over og stængerne sættes i en bradepande - tryk dem lidt flade før de, pensles med æg og drysses med sukker og hakkede nødder
Hæves i 30 min.
Sættes i ovnen ved 225 grader, efter 5 min. sænkes til 200 grader, bages samlet ca. 15 min.

Ingen kommentarer: